Ramazan ayının başlaması ve bu ayda ibadetle meşgul olunmanın önemi nedeni ile namaz konusuna değinmek istedim. Kuran’da geçen salât (namaz)kelimesinin kök manası, insan omurgası demektir. İnsan için omurga ne kadar önemli ise din için namazda o kadar önemlidir.  Peygamberimiz namaz dinin direğidir der. Gerçek manada namaz kılan kişi kendini kötülüklerden korumuş ve güvenilir bir kişi olmuş demektir.   Eğer insan namaz kılıyor fakat kendini kötülüklerden korumuyor veya kendine güvenilmiyorsa o gerçek manada namaz kılmıyor demektir.

Secde ve kıyam bütün hak dinlerde vardır fakat rükû İslam’la birlikte gelmiştir. Kıyam, ayakta durmak (somut)maddi hayatı, secde ise manevi (soyut) hayatı temsil eder.  Rükû ise dengedir hem maddi hem de manevi hayatı temsil eder. Kuran, bunun için rükû edenler birlikte rükû edin diyor yani adalet (denge) üzerinde olun diyor. 

İnsanlar namaz kılınmıyorsa bile namaz inkâr edilmemeli, görmezlikten gelinmemeli ve hafife alınmamalıdır.  “O kâfir kişi, dini ne tasdik etti; ne de namaz kıldı.” (75/31) Bu ayet bize der ki: Kâfir kişi, manevi soyut değerlere göre dizayn edilen dinî düzeni inkâr eder ve namazı da kılmaz. Bu ayet bize sadece soyut manevi değerlere inanmanın yeterli olmadığını öğrendiğimiz gibi; dinin aslının soyut değerler olduğunu bilmeden sırf adet olsun diye namaz kılanların yaptığının da yeterli olmadığını anlıyoruz.

Arınan ve Rabbinin ismini anan kişi yani namaz kılan kişi kurtuluşa erer.  Allah’ı anmanın en güzel ve kapsamlı şekli, namazın hareketleri ve onların içinde okunan zikirlerdir. Namazın Allah’ı anma hareketi olduğunun bir delili de savaşta bile namazın kılınmasını emreden şu ayettir. Savaşta iki rekât olarak kıldığınız namazı bitirince ayakta, oturmak ve yatmak durumunda dahi olsanız Allah’ı anın. Savaş bitip kendinizi güvende hissettiğinizde namazı ikame edin (4/103). Namazın cemaat ile kılınan hali, sosyal bir görevdir. Bu görev, namazın ikame edilmesiyle ifade edilmiştir. Bu ikame tabiri, Kuran’da 44 defa geçiyor.

Nasıl ki bir incir tohumunda incirin bütün özellikleri toplanmışsa, namazda da bütün ibadet çeşitleri toplanmıştır. Bir insan askere gittiğinde bu adamın uykusu, dinlenmesi vs askerlikten sayılırsa, namaz kılanda Allah’ın askeri olmuş olur. Meşru dairede yaptığı bütün işleri de ibadetten sayılır. Oyunu, dinlenmesi çalışması, uykusu vs. Asker terhis olacağı zaman sen dinlendin, uyudun falan biraz daha fazla askerlik yapacaksın denmediği gibi namazını dosdoğru kılanında yaptığı dünyevi bütün meşru işleri de ibadetten sayılır.

OSMAN KOYUNCU 0535.760.48. 39 VAKFIKEBİR -TRABZON